Royal International Air Tattoo - RIAT 2014

Ačkoliv jsem původně nepočítal, že bych po účasti na RIATu vr.2012 a r.2013 jel znovu do Anglie fotit na RIAT 2014, v květnu jsem změnil názor po té, co organizátoři oznámili účast řeckých LTV A-7 Corsair II, a to jak 1-místné verze (A-7E), tak i 2-místné verze (TA-7C). Zmého pohledu to byla poslední, resp. jedna z posledních možností vidět A-7 naživove vzduchu. Takže jsem si obratem objednal vstupenky, letenky, půjčení auta a ubytování v mém oblíbeném B&B … a pak již jen s napětím sledoval, zda náhodou nedojde ke zrušení jejich účasti, a jaká další zajímavá letadla, kromě řeckých A-7, budu mít možnost fotografovat.

LTV A-7E Corsair II, Hellenic Air Force, registrace 160616LTV A-7E Corsair II, Hellenic Air Force, registrace 160616 - 9.7.2014, Fairford, UK

Piaggio R166C, registrace I-FENIPiaggio R166C, registrace I-FENI - 9.7.2014, Fairford, UK

Boeing P-8A Poseidon, US Navy, registrace JA-955Boeing P-8A Poseidon, US Navy, registrace JA-955 - 11.7.2014, Fairford, UK

Vlastní cesta do místa mého ubytování nedaleko Swindonu proběhla až na pár drobných komplikací bez problémů, jen v Praze při odbavení jedna „aktivní slečna“ všem cestujícím kontrolovala, zda se jejich palubní zavazadla vejdou do povolených rozměrů, vsunutím do kontrolního boxu – po té, co jsem ze svého Tamrac Expedidion 7 vyndal z předních kapes pár drobností, které mi zvyšují hloubku batohu (jako mobil, peněženku, notebook) a po kontrole je tam zase vrátil), tak jsem prošel – musím říci, že u dané letecké společnosti to bylo poprvé za 7 let, co s ní do Anglie létám, kdy k fyzické kontrole došlo. Druhou drobností byl traffic jam na Gatwicku a tak jsme byli vysazeni na terminálu North namísto LGW-South, takže jako bonus jsem se projel z jednoho terminálu na druhý místním vláčkem. A pak již následovalo vyzvednutí si „autíčka“ – tentokrát to byl Fiat Panda 1,2 8V (k Pandě po najetí 413 mil lze jen konstatovat, že s touto motorizací je to sympatické autíčko pro ježdění v rámci limitů s několika drobnými vadami: např. spouštění stěračů pootáčením páčky u volantu vůbec není z mého pohledu dobré řešení, rovněž stínítko proti slunci neplnilo v mém případě 100% svoji funkci a nevhodný sklon skla zakrývajícího „budíky“ mi při slunci v zádech házel do očí nepříjemné odlesky, půjčená verze měla ještě jednu, tentokrát zásadní vadu, a to opravdu špatné sedadlo, které se nedalo výškově nastavit a kde jsem po 20 minutách už nevěděl, jak si sednout) a vyrazil na západ se ubytovat.

Fiat Panda 1,2Fiat Panda 1,2 - 13.7.2014, UK

B & BB & B - 13.7.2014, UK

A následující den již následoval odjezd do Fairfordu na 1. den příletů, kdy odpoledne přistály obě řecké A-7, a dále Su-22, AMX, několik Herkulesů (Royal Jordanian AF, Turkish AF, Swedish AF, Italian AF, Royal AF of Oman), Cessna E-530, Beechcrafty T-6C a AT-6C, Piaggio R166C.

LTV TA-7C Corsair II, Hellenic Air Force, registrace 154477LTV TA-7C Corsair II, Hellenic Air Force, registrace 154477 - 9.7.2014, Fairford, UK

AMX International A-11, registrace 32-23AMX International A-11, registrace 32-23 - 12.7.2014, Fairford, UK

Ve čtvrtek mezi nejzajímavější stroje patřily: Boeing KC-767J od Japanes Self Defence Force, Hawker Hunter T.7 a F-15E USAF Europe.

Boeing KC-767J, Japan Self Defence Force, registrace 97-3603Boeing KC-767J, Japan Self Defence Force, registrace 97-3603 - 10.7.2014, Fairford, UK

McDonell Douglas F-15E Strike EagleMcDonell Douglas F-15E Strike Eagle - McDonell Douglas F-15E Strike Eagle, USAFE, registrace 91-0335

Hawker Hunter T.7, registrace XL577Hawker Hunter T.7, registrace XL577 - 11.7.2014, Fairford, UK

Na poslední den příletů mělo být, dle předpovědi před mým odletem z ČR, nepříznivé počasí – zataženo s deštěm. Naštěstí skutečnost byla odlišná, a ačkoliv se dopoledne nebe postupně začalo pokrývat šedými mraky, žádný déšť se nekonal a vše končilo jen obtížnými expozičními podmínkami - focení (převážně) šedých letadel proti více či méně šedému pozadí a s občasným vykouknutím slunce z mraků - je to docela výzva. Oproti tomu ve ST a ČT bylo na Anglii téměř ideální počasí – slunečno, foukal čerstvý vítr, na modré obloze byly bílé obláčky (a chyběla jen písečná pláž, šumící moře a nějaká ta palma).

C-160R Transall, French Air Force, registrace 61-MWC-160R Transall, French Air Force, registrace 61-MW - 11.7.2014, Fairford, UK

English Electric Canberra PR.9, registrace XH134English Electric Canberra PR.9, registrace XH134 - 11.7.2014, Fairford, UK

V pátek, premiérově první rok, kdy byl páteční program rozšířen a byla přístupná i hlavní plocha pro diváky, na RIAT přilétly mj. F/A-18F Super Hornet a Boeing P-8A Poseidon (v obou případech od US Navy a Poseidon byl pro mne premiéra), Canberra, Foland Gnat, KC-135 (USAF), C-160 (tentokrát od French AF).

Boeing F/A-18F Super Hornet, US Navy,  registrace 168890Boeing F/A-18F Super Hornet, US Navy, registrace 168890 - 11.7.2014, Fairford, UK

Foland Gnat T.1, registrace XR992 / G-MOURFoland Gnat T.1, registrace XR992 / G-MOUR - 11.7.2014, Fairford, UK

Foland Gnat T.1, registrace XS111 / G-TIMMFoland Gnat T.1, registrace XS111 / G-TIMM - 11.7.2014, Fairford, UK

Sobotní ráno přivítalo všechny návštěvníky modrou oblohou s několika bílými obláčky a na rozdíl od předchozích dní téměř bezvětřím. „Následky“ bezvětří na sebe nenechaly dlouho čekat a měly podobu malých mušek, které ve velkém počtu opakovaně „napadaly“ můj fotoaparát s objektivem na stativu a kromě focení jsem se věnoval i jejich průběžné likvidaci. Naštěstí začal alespoň trochu foukat vítr a mušky stejně rychle jak se objevily, tak náhle zmizely a ve sledování letových ukázek mne již nic nerušilo.

Ze sobotních letových ukázek stojí za zmínku zejména to, co odlišuje RIAT, jednu znejvětších air show v Evropě, ne-li největší, od jiných evropských air show. Odlišnosti jsou v zásadě tři. Jedna znich je počet zúčastněných letadel (viz Přehled fotografovaných letadel a vrtulníků níže – mám vyfotografováno 80 typů) a počet vystupujících akrobatických skupin – v r.2014 jich na RIATu bylo 7 (v abecedním pořadí): Breitling Jet Team, Frecce Tricolori, Patrouille de France, Patrouille Suisse, Red Arrows, Royal Jordanian Falcons, Team Orlik.

Druhou odlišností je, že USAF/USAFE ukáží nejzajímavější stroje právě na RIATu – v r.2014 to lze dokumentovat účastí: F-15E, F/A-18E Super Hornetu, Boeingu P-8A Poseidon a KC-135R.

Třetí odlišností je návaznost termínu RIATu na leteckou výstavu ve Farnborough (sice jen 1x za 2 roky – vlichých rocích se Farnborough střídá sParis Air Show aneb Salon international de l´aéronautique et de l´espace, Paris-Le Bourget), kdy část účastníků Farnborough International Airshow se účastní i RIATu.

V NE ráno následovalo sbalení a nabití všech baterií v mobilu, fotoaparátech a notebooku (s ohledem na nově zavedené bezpečnostní opatření při letech z/do UK, kdy se předmětem kontroly může stát předvedení funkčnosti jakéhokoliv elektronického přístroje, který má člověk v palubním zavazadle sekuriťákům – co nefunguje, to neletí J) a odjezd na Gatwick a vrácení auta. A protože mi do odletu zbývalo více než jen pár hodin, tak jsem volný čas vyplnil pokusem pořídit několik fotografií letadel přistávajících na LGW, přičemž jsem bohužel Thomsonova „bakeliťáka“ (=Boeing B 787) o pár minut prošvihl.

Po otevření přepážky odbavení proběhlo, k mému velkému překvapení, rychle, žádná kontrola, zda se můj batoh vejde do boxu, se nekonala (to mne naopak nepřekvapilo) a zpáteční let mi zpestřila jedna mladá paní sedící v řadě přede mnou, která svým kámoškám, s nimiž evidentně byla v Londýně nákupech, udělala prezentaci svých kuchařských výtvorů na „chytrém telefonu“. Musím přiznat, že jsem (neslušně) neodolal a prezentaci mezerou mezi sedadly rovněž shlédl.

Přehled fotografovaných letadel a vrtulníků, RIAT 2014:

Airbus A 310 MRTT
Airbus A400M
Alenia C-27J Spartan
Antonov An-26
Avro RJ100
BAe 146
Beech 1900D
Beech G18
Beechcraft King Air B200
Beechcraft King Air 350
Boeing KC-135R
Boeing KC-767J
Boeing P-8A Poseidon
Britten-Norman Defender
C-160 Transall
Canadair CL-601
Canadair CL-604
Casa C-295
Cessna 560XL
Cessna 750 Citation XCessna F150L
Cirrus SR-20
Dornier Do-228
Douglas C-47A Dakota III
Embraer ERJ-135LR
Extra EA-400
Lockheed C-130 Hercules
Lockheed P-3C Orion
Piaggio R166C
Piper PA-23 Aztec
Piper PA-28
RANS S6-ES Coyote
Socata TB-20 Trinidad

Aermacchi MB-339
Aero L-39 Albatros
AMX International A-11
Avro 683 Lancaster B1
BAC Jet Provost
BAe Hawk
Beechcraft AT-6C Texan II
Beechcraft T-6C Texan II
Boeing Stearman A75N1
Canadian Vickers PBY-5A Catalina
Cessna E530 Textron AirLand Scorpion
Dassault/Dornier AlphaJet
de Havilland DHC-1 Chipmunk
English Electric Canberra PR.9
Eurofighter EF-200 Typhoon II
Extra EA-300L
F-15
F-16
F/A-18 Hornet
F/A-18F Super Hornet
Foland Gnat T.1
Grob G-115 Tutor
Grob G-120
Hawker Hunter T.7
Hawker Hurricane
LTV A-7 Corsair II
Northrop F-5E Tiger II
Panavia Tornado
Pilatus PC-9
PZL-130 Turbo Orlik
Saab 105
Saab JAS-39 Gripen
Scottish Aviation Bulldog
Shorts Tucano
Suchoj Su-22M
Supermarine Spitfire
Waco UPF-7

AgustaWestland AH1 Apache
AgustaWestland EH-101 Merlin
Boeing CH-47 Chinook
Eurocopter AS-332 Super Puma
Eurocopter AS-350 Squirrel
Robinson R-44 Raven II
Westland Gazelle
Westland Lynx
Westland WS-61 Sea King

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace