Za kvesalem do Panamy

Kvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno/Resplendent Quetzal): žije v horských mlžných pralesích Střední Ameriky od jižního Mexika přes Guatemau, Honduras, Salvador, Nikaraguu, Kostariku až po západní Panamu v nadmořských výškách mezi 900 – 3200 m n/m. Kvesal chocholatý se živí převážně ovocem (avokádo a plody rostlin čeledi vavřínovité), ale také hmyzem a malými žábami.
V předkolumbovské době byl kvesal chocholatý posvátným ptákem Mayů a Aztéků. Dnes je kvesal chocholatý národním ptákem Quatemaly, je součástí a quatemalského státního znaku a quatemalská měna se jmenuje „quetzal“.
Kromě kvesala chocholatého jsou známy další 4 druhy kvesalů, které se vyskytují pouze v Jižní Americe (byť pro přesnost je třeba dodat, že např. kniha The Birds of Panama od autorů G.R.Angehr a R.Dean uvádí vzácný výskyt kvesala zlatohlavého i na velmi malé části území Panamy u hranic s Kolumbií):
• kvesal přilbový (Pharomachrus antisianus ) Crested Quetzal,
• kvesal zlatohlavý (Pharomachrus auriceps) Golden-headed Quetzal,
• kvesal lesklý (Pharomachrus fulgidus) White-tipped Quetzal,
• kvesal paví (Pharomachrus pavoninus) Pavonine Quetzal.

Kvesala chocholatého jsem měl možnost poprvé na živo vidět jedno časné ráno v Kostarice, odkud mám jeho prvních několik fotografií.

Kvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent QuetzalKvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent Quetzal - 13.12.2012, Costa Rica

Hned po prvním setkání s kvesalem jsem si dal závazek, že bude-li příležitost, tak se za kvesalem chocholotým do střední Ameriky vydám znovu. Ta příležitost se naskytla začátkem jara 2015 a já se s Petrem Bambouskem (jako organizátorem a plánovačem výpravy) společně s dalšími 3 osůbkami vypravil do Panamy. Termín sliboval 2 věci: potenciální možnost trefit termín námluv kvesalů a vysokou pravděpodobnost slunečného počasí, které bude výrazně komplikovat fotografování.

V souladu s Murphyho zákony se očekávání naplnila z té špatné poloviny, kvesalové už měli po námluvách a kromě svítícího slunce a nebe bez mraků nám situaci po několik dní komplikoval i silný vítr.
Podstatné však bylo, že na dvou ze tří navštívených lokalit, kde se kvesalové měli vyskytovat, tak tam opravdu byli. Ale od situace, kdy fotograf kvesala vidí, je ke stavu, kdy dává smysl zmáčknout spoušť, stále cesta relativně dlouhá a nezbývá než se pokoušet si kvesala “vychodit“.
Jedno ráno se vydáváme se spolumajitelem logde jako průvodcem do pralesa, kde během 3 hodinové „procházky“ jednoho kvesala skutečně v dálce za hustým porostem zahlédneme. V rámci cesty si na další den domlouváme zdolání vrcholu „hory“ tyčící se cca 700 výškových metrů nad naší lodgí (vrchol hory je v 2.625 m n/m), kde cílem je spatřit na vlastní oči skutečný primární vysokohorský mlžný prales (prales v okolí lodge je už jen z velké části sekundární prales narostlý za posledních několik desítek let po vykácení původního pralesa). Nakonec se ukazuje, že jedno z nejlepších místo na focení kvesalů se nachází blízko stezky vedoucí na vrchol „hory“ a po zdolání vrcholu hory a návratu zpět do lodge se s Jirkou se domlouváme, že následující den se na toto místo vrátíme i s teleobjektivem a zkusímezde kvesaly fotografovat.

Následující den ráno vyrážíme a prvního kvesala vidíme na velkou dálku v údolní nivě potoka na uschlém stromě – šance přiblížit se je však s ohledem na otevřený terén a bažinatou část nivy nulová. Po té vyrážíme do kopce a asi po 1 hodině a zdolání cca 200-250 výškových metrů dorážíme na kvesalí lokalitu. Během čekání místní „neviditelné muchničky“ pokračují v práci započaté včerejší den a navzdory repelentu mne ožírají a ožírají … Nakonec mi kvesalové dali během několika hodin čekání pár příležitostí k focení, které se mi i daří využít a protože ostré polední slunce začíná v pralese vytvářet stále víc a víc nehezky osvětlených míst, krátce po 12 hodině odcházím a zanecháván na lokalitě Jirku s kvesaly samotného. Nakonec se ukazuje, že jsem zvolil dobrý timing a daří se mi do logde dojít v okamžiku, kdy pomalu začíná tropicky liják (Jirka měl tu smůlu, že ho liják zastihl cestou zpět a tak měl možnost vyzkoušet své ochranné pomůcky proti dešti v praxi).

Kvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent QuetzalKvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent Quetzal - 25.2.2015, Panama

Ráno jdu znovu na kvesaly na „obvyklé místo“ v údolní nivě potoka, tentokrát ale s nasazeným TC 2x, což dává šanci mít z kvesala trochu více než jen shluk několika pixelů ale místo mačkání spouště zase u focení moc přemyšlím a výsledek se dostavuje - žádná použitelná fotografie kvesala.

Po té odjíždíme do naší lodge č.2, kde máme chatku přímo v pralese. Cestou do chatky v pralese nám řidič našeho dopravního prostředku (dvoukoláku s plátěnou střechou připojeného za traktorem) ukazuje na stromech u cesty párek kvesalů. Takže cestu přerušujeme a snažíme se najít místo, odkud bude kvesaly vidět a snažíme si při hledání vhodného místa nezlomit nohu, nerozbít si foťák, atd., …stezka, po které jedeme, ze všeho nejvíce připomíná vyschlé koryto potoka se spoustou větších či menších balvanů, s pralesem vlevo i vpravo a skutečným potokem o pár metrů dále.

Kvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent QuetzalKvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent Quetzal - 26.2.2015, Panama

Po zbytek pobytu v pralesní chatě se kvesal sice pravidelně na několika stromech v okolí objevuje, za mé přítomnosti však nikdy tak, aby vůbec stálo za to zmáčknout spoušť. Jedinou výjimku kvesal udělá až těsně před naším odjezdem.

Kvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent QuetzalKvesal chocholatý (Pharomachrus mocinno) Resplendent Quetzal - 2.3.2015, Panama

Poslední pokus „ulovit“ kvesala činíme po přesunu do poslední lodge, kde si na 1 den objednáváme služby místního birdguida. S ním navštěvujeme 2 lokality, kde by měla být šance kvesala fotit. V obou případech se sice kvesalové objeví, ale tím to bohužel končí.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace