Zajímavá letadla v r.2015

V třetím pokračování této série článků představím další dvacítku zajímavých letadel, která se mi podařilo vyfotografovat v roce 2015. Jako každý rok, i v roce 2015 jsem prošvihl několik velmi zajímavých letadel, namátkou např. nákladní Il-62MGr společnosti Rada Airlines, An-74 společností Motor Sich a Cavok Air, A310 Canadian Air Force, A380 Emirates, B747, kterým na oficiální návštěvu ČR přiletěla jihokorejská prezidentka s doprovodem, další B747 Kingdom Holding saudského prince Al-Waleeda bin Talála, nákladní B747-800, B787-8 Arkefly a Azerbaijan Airlines a také An-225 Mriju při jejích letošních letech na letiště v Mošnově a mnoho dalších.

Ze zajímavých widebody se na Ruzyni objevily Aibusy A330 Air Transat (létající pravidelně v letní sezóně na lince Toronto – Praha), charter Vietnam Airlines s A330, pravidelně v Praze tankují iránské A300 a A310 (z důvodů vyhlášeného embarga není Iran Air prodáváno palivo v jejich cílových evropských destinacích a proto přistávají k dotankování při zpátečních letech v Praze.

Airbus A310-304, Iran Air, registrace EP-IBKAirbus A310-304, Iran Air, registrace EP-IBK - 28.9.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Airbus A330-223, Vietnam Airlines, registrace VN-A377Airbus A330-223, Vietnam Airlines, registrace VN-A377 - 10.5.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Airbus A330-243, Air Transat, registrace C-GTSNAirbus A330-243, Air Transat, registrace C-GTSN - 25.8.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Z úzkotrupých letadel jsem nakonec vybral 6 následujících. Z mého pohledu nejzajímavějším z této šestice je Tu-214 společnosti Rossiya-SLO, který občas létá na výcvikové lety Moskva – Pardubice – Moskva.

Dalším je Boeing B717 na posledním letu společnosti Blue 1 pro SAS na lince SK1767/SK1768 Stockholm – Praha – Stockholm (a pro úplnost lze jen doplnit, že SAS prodal 100% podíl v Blue1 CitiJet a mělo dojít k provozování 8 CRJ-900 pro SAS, avšak po vrácení B717 od 12/2015 Blue1 neprovozují žádné letadlo).

V Praze dále několikrát objevil na linkách Austrian Airlines Vídeň – Praha CRJ900 společnosti Estonian Air.

Dále jsem do výběru za r.2015 zařadil nejmenší Airbus z „A320 family“, Airbus A318, konkrétně společnosti Tarom, která provozuje celkem 4 ks registrací YR-ASA, YR-ASB, YR-ASC a YR-ASD. Důvodů pro zařazení A318 do tohoto výběru je několik. Jde o nejmenší letadlo z „A320 family“ a současně jich bylo dosud objednáno, vyrobeno a dodáno pouhých 80 ks (dle informace na stránkách Airbusu dle stavu k 11/2015, přičemž jich je aktivních jen 69 ks) a v Praze nejsou, právě s výjimkou občasných návštěv A318 Taromu a Air France (18 ks) prakticky vůbec k vidění (další evropský provozovatel 2 ks je British Airways). Důvody nezájmu o A318 jsou velmi podobné jako u nejkratší verze Boeingu B737-600: kapacitou představují velkou konkurenci letadla vyráběná Bombardierem (CRJ-900/-1000) a Embraerem (E-jet family), z pohledu přistávacích a dalších poplatků je na A318 (i na B737-600) nahlíženo jak v Evropě, tak i v USA, jako na letadla typu A319/320/321, resp. B737 a tedy oproti „regionálním dopravním proudovým letadlům“ je takto cenově znevýhodněn. A navíc nové motory od Pratt&Whitney PW6000 vykazovaly vyšší než očekávanou spotřebu, takže zákazníci, kteří si A318 objednali s motory od P&W ve finále objednávky změnili na A319/A320.

ModelVýroba od rokuMotory
A318-1112003CFM56-5B8/P
A318-1122003CFM56-5B9/P
A318-1212007PW6122A
A318-1222007PW6124A

A pro doplnění několik slov k B737-600: B737-600 patří do třetí generace B737 (B737 Next Generation, což je běžně zkracováno na B737NG) spolu s verzemi -700/-800/-900 a je přímý nástupce B737-500 z druhé generace B737 nazývané Classic (B737 Classic zahrnovala verze -300/-400/-500, a první generace zahrnovala verze -100/-200) a byla navržena jako přímý konkurent A318. Z důvodů velmi podobných jako u A318 nebyla tato verze úspěšná, bylo vyrobeno jen 69 ks, z nichž poslední byl dodán v r.2006 a od r.2012 Boeing úplně vyřadil verzi -600 ze své nabídky. V Evropě je největším uživatele B737-600 SAS, dále 6 strojů provozoval Malév a 2 stroje Austrian Airlines.

A šestici doplňují Fokker 50 společnosti VLM Airlines a Saab 2000 Braethens Regional.

Tupolev Tu-214, Rossiya-SLO, registrace RA-64506Tupolev Tu-214, Rossiya-SLO, registrace RA-64506 - 23.12.2015, Pardubice, ČR

Boeing B717-2K9, Blue 1, registrace OH-BLN (Star Alliance logojet)Boeing B717-2K9, Blue 1, registrace OH-BLN (Star Alliance logojet) - 31.10.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Canadair CRJ-900ER, Estonian Air, registrace ES-ACDCanadair CRJ-900ER, Estonian Air, registrace ES-ACD - 13.9.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Airbus A318-111, Tarom, registrace YR-ASDAirbus A318-111, Tarom, registrace YR-ASD - 16.6.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Fokker 50, VLM Airlines, registrace OO-VLPFokker 50, VLM Airlines, registrace OO-VLP - 23.4.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Saab 2000, Braethens Regional, registrace SE-LSESaab 2000, Braethens Regional, registrace SE-LSE - 18.4.2015, Praha-Ruzyně, ČR

V září se na Ruzyni objevily na mezipřistání 2 plovákové DHC-6 registrací 9A-TOA a 9A-TOB mířící do Splitu.

DHC-6-300 Twin Otter, European Coastal Airlines, registrace 9A-TOADHC-6-300 Twin Otter, European Coastal Airlines, registrace 9A-TOA - 26.9.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Letošní rok byl vcelku bohatý i na zajímavá nákladní letadla. 30.4.2015 na Ruzyni přistála a 1.5.2015 odlétla An-12 ve verzi A, dle registru na www.russianplanes.net jde o stroj vyrobený v r.1962 a jednu z nejstarších létajících An-12 vůbec.

Antonov An-12A, Grodno Aircompany, registrace EW-427TIAntonov An-12A, Grodno Aircompany, registrace EW-427TI - 1.5.2015, Praha-Ruzyně, ČR

V pátek 3.7.2015 ráno byl po více jak 2 letech (po 26 měsících) v Praze-Ruzyni opět k vidět nákladní Iljušin Il-76, tentokráte ázerbajdžánské společnosti Silk Way Airlines, který přiletěl pro autodíly vyráběné v Rokycanech firmou EuWe Eugen Wexler ČR pro Vauxhall v Anglii.

Iljušin Il-76TD-90SW, Silk Way Airlines, registrace 4K-AZ100Iljušin Il-76TD-90SW, Silk Way Airlines, registrace 4K-AZ100 - 3.7.2015, Praha-Ruzyně, ČR

29.7.2015 na Ruzyni přistál MD-11F společnosti Global Africa Aviation (celkem GAA provozuje 3 ks MD-11F registrací Z-GAA, Z-GAB a Z-GAC). Stroj, který v Praze přistál, byl původně dodán v 3/1996 World Airways a u Global Africa Aviation létá od 10/2014.

McDonell Douglas MD-11F, Global Africa Aviation, registrace Z-GABMcDonell Douglas MD-11F, Global Africa Aviation, registrace Z-GAB - 29.7.2015, Praha-Ruzyně, ČR

A v závěru roku přiletěl 2x do Pardubic An-124 společnosti Maximus Air Cargo (nákladní dopravce sídlící ve Spojených Arabských Emirátech).

Antonov An-124-100, Maximus Air Cargo, registrace UR-ZYDAntonov An-124-100, Maximus Air Cargo, registrace UR-ZYD - 19.12.2015, Pardubice, ČR

Ze zajímavých bizjetů jsem letos vybral 4 následující: Dassault Falcon 900DX, Embraer EMB-135BJ, Gulfstream G200 a Hawker 800XP.

Dassault Falcon 900DX, Flying Service, registrace OO-VMIDassault Falcon 900DX, Flying Service, registrace OO-VMI - 26.7.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Embraer EMB-135BJ, Europ Star Aircraft GmbH, registrace OE-IDHEmbraer EMB-135BJ, Europ Star Aircraft GmbH, registrace OE-IDH - 26.7.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Gulfstream G200, Eclair Aviation, registrace OK-GLFGulfstream G200, Eclair Aviation, registrace OK-GLF - 23.7.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Hawker 800XP, registrace D-CXNLHawker 800XP, registrace D-CXNL - 23.7.2015, Praha-Ruzyně, ČR

A na závěr jsou na řadě 2 logojety. Začnu 200. Airbusem dodaným společnosti EasyJet, který pro tuto příležitost dostal celooranžový nátěr a který je možno čas od času vidět na Ruzyni.

Dalším logojetem je Airbus A321 Turkish Airlines v barvách Borusie Dortmund. Současně zde uvádím níže přehlednou tabulku jednotlivých verzí A321.

Airbus A320-214, EasyJet, registrace G-EZUI (logojet)Airbus A320-214, EasyJet, registrace G-EZUI (logojet) - 2.8.2015, Praha-Ruzyně, ČR

Airbus A321-231, Turkish Airlines, registrace TC-JSJ (Borusia Dortmund logojet)Airbus A321-231, Turkish Airlines, registrace TC-JSJ (Borusia Dortmund logojet) - 30.4.2015, Praha-Ruzyně, ČR

ModelVýroba od rokuMotory
A321-1111995CFM56-5B1
A321-1121995CFM56-5B2
A321-1311995IAE V2530-A5
A321-2111997CFM56-5B3
A321-2122005CFM56-5B1
A321-2132005CFM56-5B2
A321-2311997IAE V2533-A5
A321-2322005IAE V2530-A5
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace